دعاوی حقوقی، کیفری و خانواده

مستر دادیار سایتی برای آگاهی بخشی قضایی

دعاوی حقوقی، کیفری و خانواده

مستر دادیار سایتی برای آگاهی بخشی قضایی

در سایت مستر دادیار سعی شده است تا با منتشر کردن مقالاتی درباره حقوق تعریف شده افراد در قوانین کشور، در حوزه مسائل دعاوی خانوادگی سطح آگاهی افراد را بالا ببریم

آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

نفقه زن

نفقه چیست اولین سوالی است که برای هر شخصی که کلمه نفقه زن را شنیده است پیش می آید. نفقه زن از مسائل بنیادی خانواده است. یکی از حقوق مالی زن نفقه است که به محض عقد نکاح برای زن به وجود می‌آید و در مقابل تکلیفی است در اسلام از نظر نظام خانوادگی بر عهده مرد گذاشته است. منظور از نفقه زن تامین مایحتاج زندگی برای زن بر اساس عرف جامعه، شئون یک زن و استطاعت مالی مرد میباشد . وجوب پرداخت نفقه همسر و نفقه فرزند از سوی شوهر از مسلمات فقه و حقوق اسلامی است و زن از این نظر هیچ مسئولیتی ندارد.

 نفقه عبارت است از مخارج و هزینه هایی که برای بقای خانواده لازم است و نفقه زن هر چیزی است که زن از نظر عرف به آن نیازمند است. نفقه، ضامن استقلال خانواده می باشد و نموداری از شئون سرپرستی مرد بر مهم ترین و کوچکترین نهاد اجتماعی است . البته در نفقه بحث فقر و غنای زن مطرح نیست و در هر صورت زن مستحق نفقه است.

در صورت فقیر بودن مرد و غنی بودن زن، یقیناً فقر بنیان خانواده را از هم می پاشد لذا مسئولیت اخلاقی زن تامین مسائل خانه و خانواده می شود و مرد پس از غنی شدن مکلف به بازگرداندن کمک های زن نمی باشد. زیرا کمک های زن به منزله هدیه بوده اند. حتی اگر زن اموال (جهیزیه) خود را بفروشد نیز نمی تواند مطالبه کند .

نفقه زن و فرزند

بهتر است که زن، مال را به عنوان قرض در اختیار مرد قرار بدهد تا مرد خود را مدیون ببیند و بعدا پرداخت کند . اگر مرد و زن مالی را با مشارکت یکدیگر بخرند بایستی به نسبت سهم، آن را ثبت کنند تا در آینده دچار مشکل نشوند .

هرچند که نفقه به عهده مرد است اما از نظر اخلاقی چنانچه مرد محتاج باشد، زن میتواند جهت استحکام مبانی خانواده در این امر مشارکت کند. اما مشارکت باید به نحوی باشد که کمک های زن قابل تادیه باشد.

نفقه زن شامل چیست

در تعریف حقوقی انفاق عبارت است از صرف هزینه خوراک، پوشاک، مسکن، اثاث خانه به قدر رفع حاجت و توانایی انفاق کننده (در مورد نفقه اقارب) و خوراک، پوشاک، مسکن و اثاث خانه و خادم در حدود مناسب عرفی با وضع زوجه (در مورد نفقه زوجه).

نفقه زن در اصطلاح حقوقی شامل چیزهایی است که شخص برای زندگی به آن احتیاج دارد از قبیل خوراک، پوشاک، مسکن و اثاثیه داخل آن. بنابراین نفقه در اصطلاح حقوقی تامین ضروریات همسر و اقارب واجب النفقه است.

نفقه دارای سه مبنای شرعی زیر است:

  • آیات
  • روایات
  • اجماع
نفقه زن شامل چیست

نفقه زن شامل چیست

نفقه زن چقدر است

در قوانین کشور حد و میزانی برای نفقه مشخص نشده است. میزان نفقه زن در دادگاه، بر مبنای عرف جامعه، شأن زن و همچنین میزان استطاعت مالی مرد صورت می گیرد. برای درک بهتر شأن زن به این مثال توجه کنید.

اگر زن از خانواده ثروتمندی باشد و در خانه پدری خود دارای خدمتکار بوده باشد. قطعا بعد از ازدواج بنا به شأن وی گرفتن خدمتکار برای زوجه جزوه نفقه او محصوب می شود. حتی در صورتی که مرد از طبقه ی پایین تری باشد که زن احساس کن اگر به منزلی که او تهیه کرده برود و یا زندگی مشترک با او باعث ضرر مالی، بدنی و یا از بین رفتن شأن او می شود دادگاه زن را مجبور به تمکین نخواهد کرد.

میزان نفقه در سال 97

میزان نفقه در سال 97 همانگونه است که در قسمت قبل بیان شد و تغیری در قوانین کشور ایجاد نشده است. یعنی مبلغ مشخصی در قانون وجود نداشته و قاضی بنا به عرف جامعه، شأن زن و استطاعت مالی مرد در این خصوصی میزانی را مشخص خواهد کرد.

میزان نفقه در سال 97

میزان نفقه در سال 97

نفقه زن در دوران عقد

در صورتی که نکاح عقد موقت باشد، نفقه به زن تعلق نمی گیرد.در عقد دائم، نفقه زن در دوران عقد، اگر زوجین بر سر موعد زندگی مشترک و جشن عروسی توفق کرده باشند، ملاک شروع پرداخت نفقه آن تاریخ خواهد بود. اگر مرد همسرش را برای شروع زندگی مشترک بلاتکلیف قرار دهد، در این صورت از همان ابتدا نفقه زن را باید پرداخت نماید. به این نکات از نفقه توجه کنید:

در قوانین کشور ملاک شروع زندگی مشترک شروع تمکین زن از مرد است. لذا اثبات ناشزه بودن زن در دادگاه بر عهده مرد است.

اگر بین زن و شوهر مقاربتی شکل نگرفته باشد زن می تواند تا زمان پرداخت کامل مهریه حتی در صورت تقسیط، از تمکین خودداری کند که در این صورت ناشزه نیز محسوب نمی شود. این اقدام حق حبس نام دارد که به معنای عدم انجام وظایف زن و شوهری و تمکین از سوی زن تا زمان پرداخت مهریه است.

نفقه بعد از طلاق

نفقه زن بعد از طلاق بستگی به نوع طلاق و در حقیقت شرایط زن و شوهر دارد. مثلا اگر طلاق رجعی (طلاق از طرف مرد) باشد، مرد موظف به پرداخت نفقه تا پایان عده می باشد. اگر طلاق توافقی در دوران عقد (یعنی زن باکره باشد) باشد به زن نفقه تعلق نمی گیرد. برای اطلاع دقیق از این موضوع نوع طلاق خود را در قسمت جست و جوی سایت وارد کنید تا مقاله مربوط به آن برای شما نمایان گردد.

نفقه زن باردار

نفقه زن باردار با غیر باردار فرقی ندارد. اگر طلاق صورت گرفته باشد و طلاق از نوعی باشد که به زن نفقه تعلق نمی گیرد. نفقه ای که به زن داده می شود بابت نفقه فرزند است و زن نمی تواند آن را تصاحب کند و باید خرج کودک شود مثلا در دوران بارداری مخارج پزشک و مایحتاج مورد نیاز. اگر طلاق از نوعی باشد که به زن نفقه تعلق می گیرد قطعا خرج و مخارج درمان بر عهده مرد است حتی اگر باردار نباشد.

مجازات عدم پرداخت نفقه

طبق قانون مردی که دارای استطاعت مالی است، اگر از پرداخت نفقه زن و اقارب واجب النفقه خودداری کند از سه ماه و یک روز تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد. اگر زن از حق حبس خود استفاده کند مرد نمی تواند از پرداخت نفقه سر باز زند چرا که در این مدت نیز نفقه به زن تعلق می گیرد.

مجازات عدم پرداخت نفقه

مجازات عدم پرداخت نفقه

تنها در چند صورت مرد از پرداخت نفقه معاف می گردد و پیگیری قانونی نخواهد داشت. در صورت فوت منفق، یعنی فوت کسی که پرداخت نفقه به او واجب است. در صورتی که عقد موقت باشد، مدت زمان عقد مهم نیست اگر به صورت دائم نباشد پرداخت نفقه واجب نیست. در صورتی که زن ناشزه باشد، یعنی بدون دلیل محکمه پسند از تمکین و وظایف زناشویی خودداری کند.

مدارک لازم برای مطالبه نفقه زن

جهت مطالبه نفقه باید سند ازدواج، شناسنامه و کپی کارت ملی را به همراه داشته باشید. همانطور که مشاهده کردید مطالبه نفقه و قوانین آن دارای زیر و بم بسیاری است. در صورت نداشتن وکیل ممکن است زوج بتواند ناشزه بودن و یا عوامل دیگر را جهت پرداخت نکردن نفقه عنوان و در دادگاه اثبات کند که در این صورت حق شما ضایع خواهد شد. حتما قبل از هر اقدامی با یک وکیل مجرب مشورت کنید و یا پرونده را به او بسپارید.

نظرات (۱)

من سایت وکیل دادفر را مطالعه میکنم. مطالب خوبی درباره وکیل نفقه زن ، طلاق و مهریه در سایت پیدا میشه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی